مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: انجمن نجوم دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد با ساخت نوعی ساعت آفتابی، گامی ارزشمند در ترویج علم زیبای ستاره‌شناسی در سال جهانی نجوم برداشت.

در این نوع ساعت به وسیله سایه شاخص بر روی صحفه مدرج، ساعت محلی مشخص می‌شود.

پس از مطرح شدن طرح اولیه در شورای فرهنگی دانشگاه، مجوز ساخت ساعت به کمک ضایعات دانشگاه جهت ساخت ماکت اولیه طرح صادر شد. پس از انجام تحقیقات اولیه، تصمیم به ساخت ساعت آفتابی استوایی حلقوی گرفته شد. در این ساعت از سه حلقه فلزی و یک شاخص استفاده شد، به طوری‌که دو شاخص عمود بر هم، یکی افق و دیگری سرسو را نشان می‌دهد.

با اضافه کردن حلقه سوم در امتداد استوای سماوی، علاوه بر ساعت می‌توان موقعیت مداری خورشید در ماه‌های مختلف را نیز به‌دست آورد. این پروژه در تاریخ 24 فروردین 88 آغاز شد و پس از تست نهایی و رنگ کردن نهایی در تاریخ پنج شنبه 10 اردیبهشت 88 به پایان رسید. 

این طرح به عنوان ماکت، رسما در روز جمعه 11 اردیبهشت 88 در روز جهانی نجوم افتتاح شد. لازم به ذکر است پس از بازدید ریاست محترم دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد، جناب آقای دکتر رستمی از ماکت ساعت آفتابی، جهت تکمیل و ساخت این طرح در ابعاد واقعی با هزینه تا سقف 5.000.000 ریال موافقت کرد.

از ویژگی های این ساعت آفتابی می توان به تعیین ساعت با دقت 5 دقیقه، تعیین نیم روز شرعی محلی، لحظه تحویل سال محلی، تقویم شمسی، طولانی‌ترین و کوتاه‌ترین روز سال و مشخص کردن موقعیت خورشید در میان صور فلکی اشاره کرد.
به گزارش ماهنامه نجوم،  این ساعت توسط خود اعضاء طراحی و ساخته شده، و کاملا بدون هزینه بوده است.

همکارن:
محمد رضا معصومی، میثم اخوان، عاطفه توکلی، فاطمه السادات مرتضوی، الهه پیمانی، علی رضایی، آسیه رفیعی، سولماز پایدار

کد خبر 81163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز